Zdrowie na talerzu, czyli co powinna zawierać zbilansowana dieta

/
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jesteś fanem zdrowego odżywiania? Zależy Ci na dbaniu o swój organizm? Mamy kilka sposobów na wsparcie codziennej diety!

Mniej cukru?

Warto pamiętać, że cukry, tłuszcze i białka, w zbilansowanych proporcjach, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Oznacza to, że pozbywanie się któregokolwiek z tych makroskładników ze swojej diety może okazać się kosztownym zdrowotnie błędem. Z drugiej strony, cukier znajduje się obecnie w większości przetworzonych produktów i z całą pewnością nie potrzeba aż takiej jego ilości do prawidłowego działania ludzkiego ciała. Rozwiązaniem może być zastąpienia cukru tradycyjnego, czyli sacharozy, naturalnym słodzikiem, takim jak stewia, która doskonale sprawdzi się w roli dodatku do potraw i napojów.

Posiłki dopasowane do aktywności fizycznej

Ważne jest nie tylko to, co jesz, ale również – kiedy. Zdecydowanie nie powinno się objadać tuż przed treningiem, ale nie jest też najlepszym pomysłem ćwiczenie na czczo. Najalepiej zaplanuj swoją aktywność z wyprzedzeniem i postaraj się zjeść pożywny posiłek dwie godziny przed wysiłkiem fizycznym. Możesz też zdecydować się na lekką przekąskę (na przykład na banana lub pasek czekolady) około 30 minut przed treningiem. 

Równie ważne są posiłki potreningowe. O ile przed ćwiczeniami powinieneś położyć nacisk na dostarczenie ciału węglowodanów (czyli cukrów), które są doskonałym źródłem energii, tak po wysiłku lepiej wybierz posiłek białkowy. Białka są dla organizmu trochę „trudniejsze” do strawienia od prostych cukrów, więc będą zbyt obciążające przed treningiem. Za to dobrze wpływają na budowę mięśni, co sprawia, że nie warto pomijać ich w swojej diecie.

Głodówki i diety oczyszczające

Potrafią być niebezpieczne, jeśli nie są przeprowadzane mądrze, ale za to zastosowane w odpowiedni sposób głodówki i diety oczyszczające stanowią doskonałą przestrzeń do regeneracji i wzmocnienia organizmu. Wbrew krążącym opiniom, to przejadanie się, a nie niedojadanie, jest najbardziej niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli czujesz, że jesteś na to gotowy, spróbuj programu takiego jak dieta oczyszczająca 3 dniowa i przekonaj się, czy to droga dla Ciebie.

Pamiętaj, żeby skontaktować się z lekarzem lub dietetykiem, jeśli masz problemy zdrowotne lub wątpliwości co do zaplanowanej diety. Nie zaczynaj też od zbyt długich okresów głodówki lub oczyszczenia – Twój organizm może nie być na to gotowy.

Zdj. główne: Louis Hansel/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak idealnie dopasować potrawy do delikatnych i owocowych win?
/
Jak idealnie dopasować potrawy do delikatnych i owocowych win?
Odkryj sztukę harmonizacji win i potraw. Artykuł ujawnia tajemnice idealnego dopasowania dań do owocowych win, podkreślając ich smak i bogactwo aromatu.
Jak pinezki mogą ułatwić poruszanie się osobom niewidomym?
/
Jak pinezki mogą ułatwić poruszanie się osobom niewidomym?
Dowiedz się, jak innowacyjne technologie wykorzystują pinezki do poprawy jakości życia osób niewidomych. Odkryj, jak te niewielkie przedmioty ułatwiają orientację w przestrzeni.
Jak wybrać profesjonalny sprzęt do pieczenia ciast bez użycia blachy?
/
Jak wybrać profesjonalny sprzęt do pieczenia ciast bez użycia blachy?
Odkryj, jak znaleźć idealny sprzęt do pieczenia ciast bez użycia blachy. Wskazówki dotyczące materiałów, rodzajów sprzętu i metod pieczenia dla najlepszych wyników.